torsdag 20 mars 2014

Inget får förfaras!

Min farmor var fenomenal på att tillreda rester. Som utbildad husmor tillhörande den s k krigsgenerationen föll det sig nog rätt naturligt att inte slänga mat. Men farmor, hon tog detta till en helt ny nivå som fick självaste Cajsa Warg att framstå som en dilettant.

Själv är jag inte lagd åt matlagningshållet och inget med fler än fem ingredienser har någonsin sett dagens ljus i mitt kök. Vanligtvis nöjer jag mig med tre. Däremot har farmors motto "inget får förfaras" slagit rot någonstans i mig och jag har genuint svårt för att slänga mat. När något närmar sig sista förbrukningsdatum drabbas jag av krafter långt starkare än jag själv. Livsmedlet måste helt enkel ätas upp innan det är försent! Och det måste införlivas i en maträtt.

Eftersom jag saknar farmors engagemang och uppfinningsrikedom på området blir det vanligtvis väldigt forcerade och inte särskilt välsmakande rätter. Men jag tänker att övning ger träning och det kanske blir bättre med åren. Om inte annat är det min hyllning till farmor - hoppas du är stolt, wherever you are.

3 kommentarer:

  1. Ja...vem glömmer inte hennes falsksillpudding......tveksam....

    SvaraRadera
  2. just den missade jag, alla resträtten jag åt var underbara! men visst gick sparivern ibland överstyr - hur länge kan man t ex spara en ostsmörgås i skafferiet..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulnad torr o svettig....oförglömlig!

      Radera