lördag 22 mars 2014

En f d servitris betraktelser.

Efter gymnasiet drabbades jag av akut förvirring då jag inom loppet av några månader hann överväga eller till och med prova på livet som kläddesigner, folkhögskoleelev och servitris. Bland annat. Livet som servitris varade bara en vecka, men under den veckan lärde jag mig en hel del.

Jag lärde mig vad "en sexa Skåne" var, något jag även fick djupare kunskap om på Ekonomlinjen tio år senare. Jag lärde mig hur man bär tre tallrikar med en hand, och även att dessa bör hållas vågräta när man bär rinnig mat. Jag lärde mig även hur otroligt bökigt det är när människor proppar ner servetter, tepåsar och allt annat löst i sina använda kaffekoppar. Ju mer välpackade koppar, desto besvärligare att gröpa ur dem. Dessutom är det väldigt ofräscht för den stackare som ska brottas med innehållet - vem vet t ex vad som lurar i den där servetten?

Andelen personer som passar på att göra sin dagliga näsrensning i samband med lunch är överraskande stor. Och måste man så måste man, men då kan man ju vika ihop servetten ordentligt och placera den så att servitören/trisen kan ta den i örat och hålla på armlängds avstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar