onsdag 19 februari 2014

Stephen Hawking och MIB.

"Universum. En oändlighet av stjärnor och planeter. Ingen vet hur stort eller hur gammalt det är." Så inleds den fenomenala 70-talsserien om Bröderna Dal och Professor Drövels hemlighet. (Jag skriver här på svenska eftersom ursprungsspråket norska kan vara lite svårt att förstå.)





Igår började jag titta på serien Into The Universe med Stephen Hawking. (Tydligen är han ett stort fan av Star Wars och Star Trek, oklart huruvida han även haft möjlighet att stifta bekantskap och inspireras i sitt arbete av Professor Drövel.)

Hur som helst, en bit in i Hawkings redogörelse för potentiellt liv i rymden och framför allt universums oändlighet, konstaterade jag att för en highly sensitive person, sådan som jag själv, blir det lätt system overload när man försöker processa den här typen av information. (Universums oändlighet är visserligen ingen nyhet, men lider man dessutom av viss agorafobi blir det outhärdligt.)

Med de klassiska frågorna Vad?? Varför?? Hur?? Vem?? När?? Var?? malandes konstaterade jag att ett för mig rimligt svar på frågan Vad?? i alla fall har skildrats i Men in Black. Och det är den version som jag kommer att hålla mig till tills jag överbevisas om något annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar