söndag 6 april 2014

Morgonstund.

Jag är en morgonjunkie. Jag älskar lugnet i början av dagen. Jag älskar att i min ensamhet äta en utdragen frukost, att dricka dagens första kopp kaffe och att sakta glida ur mitt meditativa tillstånd. Är det en arbetsdag promenerar jag gärna till jobbet. Ibland med musik i lurarna, ibland njuter jag av naturens egna ljud: morgontrafiken och något enstaka fågelkvitter.

En solig och sömnig morgon förra veckan njöt jag i vanlig ordning av min promenad till jobbet. Framför mig gick en medelålders, något bedagad blondin med långa toviga hair extensions och en rockig outfit som sett bättre dagar.

I Slussenkarusellen på väg ner mot Kornhamnstorg blev vi omsprungna av en energisk morgonjoggare. Jag vaknade ur mitt slummer och såg med stigande hälsoångest på när hon försvann mot horisonten. Det gjorde inte den bedagade blondinen. Hon tände istället en cigg och drog ett halsbloss. Då kändes det genast lite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar