lördag 5 april 2014

Makrillkonserver - what's the deal??!!

Idag gjorde jag för första gången på 25 år min paradrätt från gymnasietiden - Rismums à la CG. En rätt som uppfyller alla mina dåvarande krav på en måltid; att enkelt och diskeffektivt kunna tillredas i en enda kastrull och att innehålla högst tre ingredienser, gärna behändigt förvarade i konservburkar.

En klassisk Rismums à la CG görs på ris, tonfisk och majskorn, men man kan med fördel ersätta tonfisken med makrill för mustigare smak. Som kronan på verket tillsätts en skvätt kinesisk soja för sälta och en internationell air.

Madeleineeffekten uteblev lyckligtvis (jag har ingen större önskan att återuppleva mina gymnasieår), men gott var det och bukfull blev jag.

Men what's the deal med dessa makrillkonserver?? Makrillindustrin har uppenbarligen hållit sig borta från produktutveckling de senaste 25 åren. Det går fortfarande inte att öppna en makrillkonserv utan att det stänker makrillsås åt alla håll (även bakåt) och man skär sig i tummen.

Nä, hör hit polis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar