söndag 31 januari 2016

Stora Städ- och Ommöbleringshelgen.

Trogna läsare vet att jag inte är någon stor städfantast. Jag vill självklart ha ett rent, snyggt och välorganiserat hem där jag kan sväva omkring som Queen of Harmony. Men istället vankar jag runt i ett tilltagande kaos som Queen of Procrastination.

Vanligtvis tar jag itu med denna typ av sysslor när jag ska ha gäster, det vill säga en gång per år i samband med min födelsedag. Sommaren 2014 lejde jag till och med ett proffs för en grundlig storstädning. Men sedan dess har det varit rätt stilla på städfronten.

Tills nu. Det stora städurladdningen.

Förliden helg har varit dedikerad till det viktiga beslutet av uppsatsämne. För en person som tycker att det mesta är spännande, men saknar specialintresse, och samtidigt lider av sjuklig beslutsvånda, är detta en närmast omänsklig uppgift. När lördagsmorgonen grydde hoppade därför Yours Truly upp ur sängen med en sällan skådad beslutsamhet att omedelbart ta itu med the long overdue ommöblering samt städning av vardagsrummet. Soffor och fåtöljer släpades, bordsskivor monterades, ytor torkades och golv dammsögs. Till och med blommor vattnades, i förhoppning att återföra dem till the land of the living.

Ja, och nu lider helgen mot sitt slut. Yours Truly sitter här i sitt a-m-a-z-i-n-g vardagsrum (salong, matsal och bibliotek i ett, sug på den ni) och har fortfarande inte tagit itu med uppsatsproblematiken. Men jag tänker så här - nästa helg ska jag avsätta för något riktigt mentalt utmanande, som att se över min privatekonomi. Då kommer reptilhjärnan att retirera till det som är snäppet enklare, nämligen val av uppsatsämne. Man måste vara lite slug.

För den som vill läsa på.

Tips till såväl den oengagerade som till fetischisten.


2 kommentarer: