söndag 17 januari 2016

Dirty Weekend.

Det är väldigt sällan skönlitteratur gör intryck på mig. Delvis beror det nog på att jag läser ganska få böcker, delvis på att jag har rätt höga krav (vill jag gärna tro). Jag är alldeles för rastlös för att lägga tid på en halvdan bok. En halvdan film är inte lika illa, då kan man i alla fall fila naglarna eller göra något annat produktivt under tiden. Bokläsning lämpar sig synnerligen dåligt för multitasking.

En av de böcker som ändå fastnat i mitt medvetande är Dirty Weekend (En jävla helg) av Helen Zahavi. Boken handlar om Bella som "vaknade en morgon och visste att hon fått nog". Nog av män som tar sig friheter, trakasserar och hotar. Och nog av att vara rädd.

Nu var det ju 20 år sedan jag läste den, men plötsligt kom jag att tänka på den häromdagen. I wonder why. (Nä, jag vet varför. Men jag är inte rädd, just sayin. Inte heller är jag våldsbenägen.)


Tunn bok med provocerande korta meningar. I like.


PS. Är jag den enda som instinktivt vill skriva "härom dagen" istället för "häromdagen" eller "här om dagen" som tydligen är det korrekta?

PPS. Ska ej förväxlas med filmen Dirty Weekend, starring Matthew Broderick, som kom 2015. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar