onsdag 3 februari 2016

Stil i pod och blogg.

Häromdagen vandrade jag med tunga steg till jobbet. Inte bara var det måndag och morgon och hyfsat kallt om jag minns rätt, men jag var även svårt deprimerad över allt ondskefullt som människor hittar på, inte minst alla grymheter mot våra fyrfotade vänner.

Kort sagt kände jag, what's the point of it all??

För att skingra mina tankar började jag lyssna på ett avsnitt av podden Stiljournalen med Fredrik af Klercker och Filip Strömbäck. Avsnittet handlade om att anordna ett dinnerparty. Om vikten av stärkta linneservetter (som bryts - ej viks), var man bör ta fördrinken, hur och när värden bäst bryter taffeln och mycket mer. Det var en halvtimme med fullt fokus på livets glädjeämnen, och glad var jag sannerligen när jag nådde min destination. Glad som en speleman.

Dagen därpå fortsatte jag med nyårsspecialen om smokingen. Och sedan avsnittet om stilikoner (spoiler alert: Gianni Agnelli rankas högt) och varje vånings kronjuvel - dressingroomet. För varje avsnitt sögs jag allt djupare in i denna parallella värld utan bekymmer. En värld där man lägger fram smokingen i sitt dressingroom flera dagar innan den ska bäras, just for the sheer joy of it. Nu återstår bara ett avsnitt, om vad stil är. Sen är jag tillbaka i den dystopiska verkligheten. Jag vill ta det blå pillret - hur gör jag?? 

Det enda tråkiga är att Monsieur inte riktigt delar min entusiasm. Han är ju extremt intresserad av sartoriell elegans, men lider inte av nostalgi och har inget intresse för traditioner (och sånt tjafs). Inte heller har han gjort the leap of faith - från skrivna bloggar till poddar. Och vad vore en trip down the rabbit hole utan hans sällskap?

Andra stilintresserade favoriter:

Stil i P1  (till Sveriges Radio)

Stilbloggen (till blogg)

Stiljournalen (till iTunes)


Deep down the rabbit hole.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar