onsdag 21 maj 2014

Alkohol konserverar. (Gammalt djungelordspråk.)

Jag slås allt oftare av hur sällan människor åldras utseendemässigt. Personer som jag inte har sett på 10-15 år ser vanligtvis exakt likadana ut. I början misstänkte jag att det berodde på hälsosamt leverne, men nu har jag insett att det lika gärna kan vara tvärtom. Det gamla djungelordspråket "alkohol konserverar" gäller tydligen inte bara larver i glasburkar.

Häromdagen passerade jag en sunkpub, och på uteserveringen satt en person från way back (typ 20 år back). Hen hade inte förändrat sig ett dugg! Just den här personen såg i och för sig redan på den tiden ut att leva på öl och cigg, men so what? Hen hade nu exakt samma färg och form som då, en bedrift enligt mig som är mer.. ja, metamorf skulle man kunna säga. Förmodligen funkar öldieten på samma sätt som alla andra - om man begränsar sig till ett livsmedel så hamnar cellerna i chock- och svälttillstånd p g a näringsbrist, och så slutar de åldras.

Litet tips till sommaren - satsa på rosévinet men skippa tilltugget, nattburgaren och dagenefterpizzan, och gå direkt på återställaren.

3 kommentarer:

  1. Ditt inlägg kanske är satiriskt, men tyvärr fungerar det precis tvärtom med alkohol. Alkohol får inte minst hjärnan att åldras i förtid.

    SvaraRadera
  2. Ja absolut! Detta ska förstås inte tas på allvar. Alkohol är fördärvligt både för kroppen och knoppen.

    SvaraRadera