lördag 18 juli 2015

Himmel över London. (Och lite Mr Darcy. Ständigt denne Darcy!)

Nu har Monsieur och jag återvänt från en tio dagars utlandsvistelse. Bland annat var vi i London, men mer om detta i ett senare inlägg. Nu ska det handla om boken Himmel över London av Håkan Nesser.

Boken i fråga är en feting på över 500 sidor, och som trogna läsare vet föredrar jag tunna böcker (Underbart är kort). Trots detta, och trots fler misslyckade försök att ta mig igenom boken tidigare, beslutade jag mig ändå inför semestern för att satsa allt - det var nu eller aldrig. "I shall conquer this, I shall!", sa jag till mig själv, precis som Mr Darcy gjorde den där gången innan han red hem till Pemberley och badade i slottssjön. (Tydligen finns det en staty föreställande honom som badpojke i Hyde Parks Serpentine Lake. Hur kunde jag missa det??)

Mr Darcy i Serpentine Lake.
Mr Darcy i Hyde park. Bild från Digital Spy.

But I digress, som det heter. Tillbaka till Nessers roman.

Sagt och gjort, jag började läsa. Och läste och läste och läste. Och för varje nytt kapitel kunde jag konstatera att jag kände igen det jag läste, även om det tillfälligt fallit i glömska. Denna känsla av déjà lu upphörde aldrig och när jag slog igen boken efter fullbordat värv kunde jag konstatera att jag någon gång tydligen har läst boken men glömt rubbet. Men nu sitter det - repetition är kunskapens moder.

Efter denna maratonläsning tog jag mig an boken Linjen av Elise Karlsson. Föredömligt kort. Endast 200 sidor, dessutom med gott om luft. (Kanske inte så miljövänligt. Förhoppningsvis hade detta träd en lycklig uppväxt ute i det fria innan det fälldes och blev bokpapper.)

En mening per sida. Detta ger mig hopp om att en dag kunna skriva en hel bok.

Badscenen, originalet.




Jag vill också slå ett slag för denna charmiga version.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar