söndag 18 januari 2015

Historiska personligheter och annan rolig historia.

Jag älskar historia och ser gärna dokumentärer om historiska personligheter. Till min stora glädje visar SVT nu en serie som heter just Historiska personligheter.

Att kalla serien djuplodande vore en överdrift. I stället lockar man med snabba klipp, ärtiga historiker och referenser till dagens kändisar, röda mattan, skvallerpress och "blingbling". Förmodligen försöker man tilltala en yngre målgrupp, och självklart får de mig på köpet.

Avsnitten hittills om Henrik VIII, Casanova, Marie Antoinette, Louis XIV, Victoria och Elisabeth I har faktiskt varit underhållande och något lär man sig alltid. Kort sagt är det välinvesterade 22 minuter.

Och när vi ändå är inne på ämnet historia, kan jag efter några avsnitt av Kampen om kronan konstatera att Christopher O'Reagan är för historiska dokumentärer vad Björn Ranelid är för skönlitteratur. Han är lite för fokuserad på formulering och framtoning för min smak. Jag föredrar historienördar som sprutar ur sig såväl anekdoter som siffror i stället för att svepande konstatera att det utanför Poltava dog fler "än någon orkar tänka på".

Marie Antoinette m fl presenteras med lösnummersäljande rubriker:
http://www.svtplay.se/video/2548742/historiska-personligheter

Christopher O'Reagan rynkar sin släta panna och uttalar fler ord, färre siffror:
http://www.svtplay.se/kampen-om-kronan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar