söndag 8 februari 2015

"It was a simpler time"

Jag fortsätter på temat kriminalserier och vill denna gång särskilt fokusera på gamla serier där ett par män med olika personlighet jobbar ihop. En framgångsformel, uppenbarligen. Som Steve i American Dad säger: "It was a simpler time when only opposites could solve crimes."

Antalet serier med det upplägget är legio, och min senaste upptäckt är brittiska Dalziel & Pascoe som tydligen gick i hela elva år 1996-2007. Den genrekaraktäristiska beskrivningen av serien lyder: "Utöver sina ovanliga metoder har kommissarierna Andy Dalziel och Peter Pascoe ingenting gemensamt, men tillsammans löser de Yorkshires svåraste fall." Precis som i Inspector Morse och Inspector Lewis är det en akademiker och en working class hero som jobbar ihop. Den ene är bildad, den andre streetsmart. Utöver det känns olikheterna rätt överdrivna.

Efter att ha sett säsong 8-12 av Dalziel & Pascoe på Netflix känner jag att eventuella skillnader mellan de båda poliserna måste ha slipats bort under åren. Och efter att ha sett pilotavsnittet på Youtube inser jag att en gång i tiden var Pascoe ung och oförstörd, rosenkindad och med solsken i blick. Vad hände? När blev Pascoe så bitter, butter och ensam?

Detta ämnar jag undersöka den närmaste tiden.

Knappast "classy, cerebral & witty", men helt ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar