fredag 21 november 2014

Rismums.

Jag har aldrig varit road av att laga mat. Det har inte heller varit nödvändigt då min favoritföda nästan alltid bestått av ostsmörgåsar, Start med mjölk, äpplen, bullar, kaffelatte, smågodis och annat som inte kräver några insatser vid spisen. (Skulle vara kaffet då.)

När jag som 16-åring flyttade hemifrån och själv fick bestämma vad jag skulle äta, föll valet givetvis på choklad. Under ett halvår åt jag således varje dag två chokladkakor à 300 g (av märket Fazer, inköpta på Ica Flygfyren) till middag. Needless to say fick jag en rätt kurvig figur och dålig hy. Konfronterad med detta faktum tvingades jag att lägga om kosten, och där och då uppfann jag det som skulle komma att bli min paradrätt i 1,5 år. Rismums.

Rismums är ofantligt enkelt att laga även med bara en kokplatta och en kastrull (vilket var det som stod till buds). Man kokar ris och rör sedan ner tonfisk och majskorn. Toppa med kinesisk soya - et voilà! Ät direkt ur kastrullen och spara disk. Bra för miljön och supergott. Inget för LCHF-are förstås.

Efter studenten lämnade jag Ica Flygfyren, Fazer och rismumset bakom mig. And I never looked back. Until now.

På senare tid har ris, soya och tonfisk blivit alltmer frekventa inslag i Monsieurs kost, och härom dagen kände jag att jag var redo. Idag gjorde jag därför en stor bytta med Rismums till lunch, dock bytte jag tidstypiskt nog ut riset mot ekologisk quinoa. (Rejoice, all ya healthy people!)

Till efterrätt hade jag förvisso tänkt kalasa på en Smörgås Extraordinaire, men jag vet inte om jag orkar. Rismums är mättande vill jag lova.

Tittar man noga hittar man en liten bit tonfisk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar