torsdag 15 oktober 2015

Latmasken - den nya superparasiten.

Häromveckan såg jag en löpsedel med orden trött, tjock och dold sjukdom. Jag kände mig genast träffad och undrade nervöst vad det var för åkomma jag kunde ha.

Texten handlade om den fruktade parasiten Staphylococcus Lathmascus. Inte så smittsam, men mycket svår att bota. Den är inte direkt ärftlig, men miljön kan ha viss inverkan på sjukdomsutvecklingen. Ofta föds man med anlag (en liten larv) som sedan växer till sig (de växer snabbare på sockerrik kost) och slutligen har man en fullfjädrad latmask inom sig. Latmaskarna parasiterar på värdkroppen och dammsuger den på energi och Q.

Jag tänkte fotografera löpsedeln, men tyvärr hade superparasiten slagit klorna i mig och jag orkade inte ens ta fram mobilen. Lyckligtvis hade någon annan gjort jobbet och publicerat på nätet. Google - latmaskens bäste vän. (När den inte får virus.)

Latmasken slår till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar