lördag 6 augusti 2016

The Cristillas utvärdering av restauranger i London.

Att äta i London är sannerligen inget för fattiglappar. Nu är det kanske inte så fint att prata pengar, men mitt alter ego Yours Truly har inga spärrar och ingen uppfostran.

Nedan följer en kort presentation av några av de restauranger vi besökte. Självklart åt vi på en massa fler ställen: Underbar indisk mat på ett ställe i Soho. Grym pizza, också i Soho. Äcklig libanesisk mat någonstans i Mayfair. Underbar vietnamesisk i Chelsea. Fruktansvärd överkokt pasta på Jamie's Italian. Och förstås engelsk frukost på Regency Cafe.. Men följande ställen representerar the worst of times and the best of times.

Sexy Fish
Väldigt hipp restaurang. Väldigt cool inredning. Totally inne. Vilket förmodligen är anledningen till att de kan sälja två (2)(!!) laxnigiri för 150 kronor. Helt stört. Mitt känsloliv passerade revy när jag fick in assietten. Chock. Förnekelse. Ilska. Resignation. Acceptans. (En timme senare gick vi till Five Guys och åt en burgare, se längre ned.)

Sexy? Maybe. Fishy? Definitely!

Sketch (The Gallery)
Vansinnigt tjusig inredning i rosa sammet. Maten var däremot inget att hurra för. Förrätterna såg visserligen intressanta ut, men vi gick som vanligt direkt på varmrätterna och de var tristare än torkande färg. Notan grotesk. Intressant Londonfakta: vatten och drinkar kostar multum, vin däremot helt överkomligt. (Möjligen hade deras afternoon tea varit gott och prisvärt.)

Inredningen det mest aptitliga på The Gallery.
I could eat those chairs!

Eftersom inredningen var behållningen kan man förslagsvis ta en drink i rummet The Glade bredvid (också underbar inredning) och kika in i matsalen för att uppleva den rosa drömmen.

The Glade med The Gallery i bakgrunden.

Sushisamba

Now we are talking. Kanske den godaste sushi jag någonsin ätit och definitivt prisvärd. Före middagen besökte vi takbaren där jag drack ett av de godaste rödvinen någonsin. Tyvärr var Monsieurs foto på etiketten så suddigt att jag inte kan identifiera det. (Han hävdar att hans cola var spetsad och jag måste hålla med om att den smakade lite märkligt.)

Sushisambas bar med restaurangen i bakgrunden.

Five Guys

Now we are talking - again. De godaste burgarna jag ätit. (Och vi har provat oss igenom rätt många denna sommar.) Valmöjligheterna! Portionsstorlekarna! Ät där, säger jag bara. Där slickade vi våra sår efter Sexy Fish och lade en stabil grund inför besöket på Sushisamba. (Vi ville inte ta några risker.)

Burgaren med bacon och ost var min favorit..

2 kommentarer: