fredag 8 maj 2015

George Lazenby.

Alla vet ju att George Lazenby är den där Bond-killen som bara fick/ville vara med i en film. Och de flesta tycker fortfarande att antingen Roger Moore eller Sean Connery är "den riktiga Bond". (Själv var jag team Moore eftersom jag såg filmerna med honom först, men sen började jag svänga mot Connery. Fast jag har nog gillat både Dalton och Craig mer. Brosnan däremot, nä.)

Anyways, nu händer samma sak med Midsomer Murders.

Som yngre bodde jag hos mina farföräldrar och tvingades ibland sitta igenom ett och annat avsnitt av Midsomer Murders, då med DC Ben Jones som DCI Tom Barnabys sidekick. Jones var ju också med i över 50 avsnitt, vilket är nära hälften av alla som gjorts, så jag bara utgick från att han var the real deal.

När jag sedan beslutade mig för att se alla 105 avsnitt från början insåg jag att sidekicken ursprungligen var DS Gavin Troy. Det kändes förstås helt fel inledningsvis, men minnet är kort - det mesta fejdar bort. Efter några avsnitt var Troy the man. I 30 avsnitt var han "rätt Bond", men så plötsligt! Troy blev befordrad och flyttade till grannbyn. I stället steppade George Lazenby in i DS Dan Scotts skepnad. Men som alla Lazenbysteppar blev den kort, bara två (om än ovanligt långa) säsonger. Jag såg tre avsnitt av femton och hoppade sedan fram till säsong 9 då Midsomer Murders egen Roger Moore - DS Ben Jones - gör entré. 

Men som om det inte vore nog. Om drygt 50 avsnitt byter de ut "M". Mannen från Midsomer himself. DCI Tom Barnaby. Lyckligtvis lurar kusinen John Barnaby i vassen, redo att ta över och föra familjenamnet vidare.

One hit wonderboy.

1 kommentar:

  1. Att ersätta Bergerac var en synd. Jag försökte titta på Midsomer Murders med fejk-Barnaby men det gick inte.

    SvaraRadera