fredag 3 april 2015

Segway to Heaven.

Långfredagen är ju en dag då man ska ha det lite extra tråkigt. Självklart respekterar jag religiösa påbud och ägnade därför dagen åt det som skänker mig minst glädje - åka Norrtäljebussen tur och retur. (Däremellan fuskade jag och gladdes åt både god mat och trevligt sällskap.)

På bussen funderade jag dock en del på både korsfästelsen, återuppståndelsen och himmelsfärden. Eftersom jag varken gick i söndagsskolan eller konfirmerade mig kände jag mig lite osäker på vad Jesus pysslade med mellan återuppståndelsen och himmelsfärden nära 40 dagar senare. I suppose he was taking care of business, getting his affairs in order and whatnot, men vad innebar det exakt? Efter lite basic googling kunde jag konstatera att även om han träffade sina homies en hel del denna period så finns helt klart luckor. Dalziel would not be pleased.

Till slut blev det i alla fall dags för himmelsfärden. Inga märkvärdigheter, han tog helt enkelt sin cloud-segway och drog iväg. Andäktigt påhejad av sina fans. I alla fall enligt konstnären Andrea Mantegna.

"So long, suckers! I'm done!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar