söndag 5 april 2015

Mineas mat.

Ni vet hur en del personer alltid skär bort kanterna på vitt formbröd, eller för den delen på pizzan (helt galet, det är ju kanterna som är godast). Eller hur en del (t ex jag själv) alltid måste skölja ur glaset innan de fyller det med vatten. (Jag kan för övrigt bara dricka riktigt kallt eller riktigt varmt vatten. Ljummet göre sig icke besvär.) Eller hur en del äter maten på tallriken i en viss ordning (själv äter jag först toppingen på pizzan, sedan kanterna och sist den geggiga degen som är kvar, vet ej varför). Eller hur en del inte äter grönsaker/ kött/ bröd/ gluten/ mejerier/ något med ögon/ något som legat på marken mer än 3 sek/ rester etc.

Jag har nu konstaterat att även min katt har bestämda idéer rörande vad hon äter och hur. Nämligen enbart den mat som ligger i mitten av tallriken. Varför är ju en gåta eftersom torrfoder på en tallrik är detsamma oavsett var på tallriken det ligger. Konsistens, värme, textur. Inget skiljer en pellet i mitten av tallriken från en i utkanten.

Trots detta är Minea väldigt bestämd. Hon äter de pellets som ligger i mitten, inga andra. Att fösa ihop resterade pellets till en hög i mitten hjälper inte. Minea vet. Hon vet att det är damaged goods. Pellets som legat fel. Det är bara att fylla på med nya pellets och hoppas att de blandas tillräckligt.

(Jag har förstås sagt åt henne att tänka på de katter som svälter, och som skulle bli överlyckliga för lite torrfoder oavsett placering, men jag talar för döva öron.)

"Matte!! Nu ligger ju maten så där långt ut igen!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar